10 ting vi lærte på Miljøuka og Spis Grønt Uka

IMG 7253
IMG 7271
IMG 7197
IMG 7180
IMG 7238

Vi har vært på Miljøuka og Spis Grønt Uka i Kristiansand og vil dele noe av det vi har lært med deg.

Tekst: Berit Høisen

 

10 ting vi lærte

Hanne-Lene

Sluttet i jobben sin for å bli heltids-vegetarentusiast. Det var et godt valg, for nå står hun på scenen under Miljøuka og Spis Grønt uka, og har gitt ut to kokebøker.

«Jeg sluttet å bli invitert på middag» forteller Hanne-Lene, etter hun gjorde hele kostholdet vegetarisk. Hun ønsker å vise hvor enkelt det er å spise vegetarisk og hvor godt det gjør kroppen.

1) Grønn kantine

«Tenk å komme hjem fra jobb og ha spist 8 porsjoner med frukt & grønt» sier Hanne-Lene i sitt foredrag. En kantine med gode, grønne alternativer kan gjøre at du får i deg mye god og viktig næring gjennom dagen.

2) Bruk penger på tomater som smaker digg

«Jeg kjøper aldri de kjipe tomatene» var det ei som sa til Hanne-Lene en gang. Det blir mye lettere å spise sunt og grønt hvis man kjøper gode råvarer.

3) Hjernemat

«Det vi gir magen får vi tilbake i hodet». Grønnsaker, frukt og vegetariske alternativer gir masse energi. Du vil få mer energi, bedre humør, bedre helse og bidra positivt til miljøet.

 

Petter Gulli

«Jeg er ikke sint, bare veldig engasjert». Dette sitatet kom en rekke ganger fra Petter under  mesterklassen hans. Han brenner sterkt for klima og miljø, hvordan gjøre faktiske endringer som har positiv påvirkning, og hvordan kommunisere dette.

4) Pannekaker kan redde verden – Petter Gulli.

«Hallo, pannekaker er jo vegetar!», sier Petter entusiastisk. Det trenger ikke være mer komplisert enn det.

5) Vis hvordan folks hverdag vil endres for å endre vaner

For å vise hvordan å nå ut til våre mottakere så må vi snakke om ting folk er glad i, og at de kan miste det, forteller Gulli. Han gir et eksempel på at man i stedet for å alltid trekke frem konsekvenser miljøkrisen har på jordkloden, så kan man snakke om konsekvensene som påvirker folks hverdag. «Du kan miste tilgangen på vin, sjokolade og kaffe» sier han som et eksempel. Etter å ha latt dette henge i lufta kom det en kommentar fra lengre bak i salen: «Den kjente jeg veldig». Det tror jeg vi alle gjorde.

6) 3 gode nyheter og 1 dårlig

Det er vanskelig å nå ut til folk hvis budskapet ditt er utelukkende dårlig nytt. Derfor er tommelfinger-regelen at man presenterer 1 dårlig nyhet per 3 gode nyheter innen klimakommunikasjon.

7) Bærekraft i kultur og drivkraft

Petter hadde en rekke tips til hvordan jobbe med å kommunisere bærekraftigheten til bedriften. Først og fremst må bærekraft være en del av virksomhetens kultur og drivkraft. Du må også passe på at du er minst like god som konkurrentene dine.

8) Bevisst rolle i din bransje

For å kunne kommunisere godt må du vite hvordan din bransje forholder seg til bærekraft og være bevisst din rolle. Hvor ligger du i markedet, hvor stor påvirkningskraft og makt har du.

9) Engasjert og positiv – ikke sint

Du bør ikke fremstå som en sint miljøverner, men en engasjert og positiv aktør innen ditt felt. Dette kommer du lengre med innen kommunikasjon av bærekraft.

 

10) Å spise grønt er ikke vanskelig

Vi har også vært med på Spis Grønt Uka sin utfordring #greenweekchallenge denne uka og erfart hvor enkelt det er å lage god vegetarisk mat. OG hvis du sliter med kreativiteten eller trenger tips – så har Spis Grønt Uka laget oppskrifter og videoer i sitt Spis Grønt Matstudio til inspirasjon.

 

La oss ta med denne energien inn i resten av året, for klima og miljø er viktig hele året – ikke bare denne ene uka.

 


facebook (åpner i et nytt vindu) twitter (åpner i et nytt vindu) facebook (åpner i et nytt vindu) e-post (åpner i et nytt vindu)